• Aalborg Maritime Network
  • Hjem
  • Aalborgs maritime historie

Aalborgs maritime historie

Denne artikelserie omhandlende Aalborg Havn er opstået gennem et samarbejde mellem Aalborg Maritime Network, MARCOD og Springeren – Maritimt Oplevelsescenter. Aalborg har gennem de seneste 550 år nydt godt af en officiel havn, og vi mener derfor, at det er noget aalborgenserne kan være stolte af. Derfor skal denne artikelserie bringe yderligere fokus på det maritime liv der har været med til at gøre Aalborg by til det den er, den dag i dag.

Aalborgs maritime historie – del 2, første udkast. Tørskoet over Limfjorden.

Læs mere

Den eneste måde hvorpå man kunne krydse Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby var indtil 1865 ved hjælp af færger eller småskibe, der i pendulfart sejlede mellem de to bredder. Men da Pontonbroen blev åbnet i september 1865, gjorde den livet, trafikken og handlen de to byer imellem meget lettere. Man kunne nu tørskoet krydse fjorden. Indsættelsen af Pontonbroen mellem Aalborg og Nørresundby gjorde det muligt at komme tørskoet over fjorden, og den markante forbedring af forbindelsen mellem de to byer – og landsdelene i det hele taget – medførte øget trafik over fjorden. Broens navn var egentlig Christian d. 9.s Bro, men fik sit uofficielle hverdagsnavn på grund af brotypen. Broens fundament blev udgjort af pontoner, der flød på Limfjorden. Over disse var der en 7 meter bred brobane, som var delt i en kørebane på 4,5 meter og to fortove på 1,25 meter hver. Pontonbroen var altså ikke en synderligt bred bro, men dog bred nok til, at to biler kunne passere hinanden. Selve udsvinget på broen, der kunne åbnes for skibspassage, var kun 2,5 meter bredt, så her var der kun plads til en enkelt vejbane, og det lagde pres på overfarten. Pontonbroen var den første Limfjordsforbindelse, men den massive gående og kørende trafik på broen viste, at det ikke var tilstrækkeligt med én bro. I forbindelse med Pontonbroens 50-års jubilæum i 1915 blev det derfor drøftet, om det måske kunne svare sig at anlægge en helt ny bro, da en ny bro kunne bygges med mere kapacitet til at håndtere den voksende trafik, samtidig med at den ville kræve mindre vedligeholdelse og færre udgifter. Problemerne med Pontonbroen fortsatte. Kraftig strøm i fjorden kunne flytte broen, der var store udgifter til vedligeholdelse af broens træværk og pontoner, og vinterens is sprængte broen. Derudover tog åbningen af broen for skibstrafik omtrent fire minutter. I 1926 var der gennemsnitligt 35 åbninger om dagen, og nogle dage kunne der være helt op til 100 åbninger på en dag, så der gik enorme mængder tid med at skifte mellem trafikken på land og vand. Med andre ord: Pontonbroen som den eneste faste færdselsbro over Limfjorden var en meget uholdbar løsning. Pontonbroen blev dog ikke sådan lige udskiftet. Der gik yderligere 12 år, før en ny bro til bil- og fodgængertrafik kom til. Derfor var man også i 1925 nødt til at udvide Pontonbroens fortove, da fodgængere var begyndt at bruge vejbanen. Det anslås, at der i 1926 passerede 600.000 køretøjer og op mod 5 ½ million fodgængere over Pontonbroen, så behovet for en udvidelse af brokapaciteten var enormt.

Branchenyheder

Aalborg Maritime Network

+45 2620 0721
 info@aalborgmaritimenetwork.dk
Linkedin

Tilmeld nyhedsbrev

 
Tilmeld nyhedsbrev